Sähköisiä leluja

Aamulla päiväkodineteisessä nököttää harmitus. Lelusellainen. Sähköisen lelun pitää olla tietynlainen, että se olisi hieno.

-Siinä pitää olla kauko-ohjain

-Ai. No sitten minullakin on ihan huono lelu. Mitä sinun lelussa tapahtuu sähköllä?

-Siitä tulee ääntä. Mutta se ei liiku.

-Mun liikkuu ja pitää ääntä, mutta ihan miten sattuu.

-Mikä sulla on?

Sovitaan, että se jää leluesittelyssä nähtäväksi, sillä nyt on jo kiire aamupalalle.

-Mutta sillä saa leikkiä, jos satut tykkäämään.

Ja kuinkas käy leluesittelyssä.  On autoa, ponia, perhosia, moottorisahaa…mutta ei yhtäkään kauko-ohjaimella toimivaa lelua. Lisäksi todetaan sekin, että kaikilla on leikittävä nätisti, sillä sähköiset lelut rikkoutuvat helposti.

-Mikä se sun on?

-Minulla on tämmöinen Töyhtö (chuchupets). Se on jotain kymmenen vuotta vanha. 

-Meilläkin on noita!

-Onko? Harmi, ettet ottanut mukaan. Ne ois voineet törmäillä toisiinsa. Ilman kauko-ohjaimia.

-Saanko minä leikkiä sillä?

Tietysti. On kiinnostavaa seurata, kuinka monitasoinen leikki alkaa rakentua varsin erilaisten lelujen ympärille. Ja kuinka paljon vuorovaikutusta sekä neuvottelutaitoa osallisuus eskareilta vaatii. Samoin kuin mielikuvitusta.

-Tehdään näille perhosille ja poneille yhteinen koti!

 

Käydään välillä kirjastoautossa ja syömässä sekä otetaan happihypyt ulkona. Sitten luetaan Onnin polkupyöräkorjaama-kirja ja koska se on kolmas yhteinen kirja, päästään jälleen arpomaan OnniOpus-vuoro. Hilpeää. Aikuisesta hommassa saattaa olla kyse ”vain” kirjanmerkistä, mutta vielä ulko-ovelta joku huikkaa omankirjanvuoron saaneen kaverin perään

-Hei hei OnniOpus, hyvä viikonloppua!

V&i kirjoittelee Heidi

Ruokana jauhelihakeitto, juusto ja sämpylä